Home   E-mail   Foutmeldingen   Waarom krijg ik bouncemeldingen van niet door mij verzonden mail?

Waarom krijg ik bouncemeldingen van niet door mij verzonden mail?

Soms krijg je mail van je eigen mailadres of een bouncemelding van mail die jij niet hebt verzonden.

Waarschijnlijk ben je slachtoffer van een zogenoemde ‘Joe-job’ waarbij jouw domeinnaam als mailadres wordt gebruikt om de ware herkomst te verbergen. Je bent zelf geen spam aan het versturen, maar je krijgt wel de reacties en bouncemails van de ontvangers.

Jouw mailadres als afzender spam

Jouw e-mailadres is door de spammers als “afzender” ingesteld voor deze e-mails. Foutmeldingen komen daardoor op dat e-mailadres aan.

Spammers gebruiken deze methode ook om jou te bereiken met hun spam, en zo door het spamfilter te geraken. Wie blokkeert immers mail vanaf het eigen mailadres?

Hoe is dit te voorkomen?

Hier is helaas niets aan te doen. Om te voorkomen dat je deze foutmeldingen nog ontvangt, kun je het e-mailadres niet meer gebruiken en in het Control Panel de inbox uitschakelen.

Vaak is dat geen optie. Ons uitgebreide Spamfilter houdt deze bouncemeldingen en fake e-mail vanaf jouw eigen domeinnaam wel tegen.

Je kunt de kans op dit soort misbruik onder meer verkleinen door geen mailadressen als “mailto:”-links op te nemen op je website. Ook het opnemen van jouw e-mailadres als tekst op je website kan de kans hierop verkleinen.